‘Organisaties zijn sterk in beweging.’ Het is een kreet die echter ook de laatste jaren steeds echt noodzakelijker is geworden. De klant roert zich meer, internet en alle social media krijgen steeds meer macht, er dient op kosten gelet te worden en de controles vanuit de verschillende instanties (zoals de Wft en DNB) krijgen steeds meer invloed op beleid van organisaties. En dan hebben we het nog niet eens over de belabberde economische situatie, waar inmiddels wel positievere geluiden over zijn te horen. Dit heeft invloed op allerlei aspecten binnen organisaties, non-profit of profit. De mens en daarmee zijn gedrag zijn daarbij van onmiskenbaar belang. Want hij heeft met zijn gedrag ook een verregaande invloed op het succes van de organisaties om te overleven en te groeien. De mens is dan wel van onmiskenbaar belang, hij is helaas ook vaak het meest ondergeschoven kindje. In deze blog wil ik de aandacht hiervoor bepleiten.

In een eerdere blog heb ik al eens op het belang van processen en proces- en ketenmanagement. Dit belang onderschrijf ik nog steeds, waarbij de structuur die hiermee wordt geboden, een perfecte basis vormt voor inzicht en het nemen van juiste beslissingen. Maar uiteindelijk zijn het de mensen die het uiteindelijk moeten doen, die de verandering, de aanpassing, het succes bewerkstelligen. Gedrag en inzicht in gedrag zijn daarmee onmisbaar voor elke organisatie. Gedrag heeft daarbij een directe invloed op de communicatie binnen en tussen organisaties.

Gedrag bepaalt daarmee het succes van de invulling van de processen. Lean en Six Sigma zijn bekende voorbeelden waarbij werkzaamheden opnieuw onder de loep worden genomen. Als we met Lean streven naar Operational Excellence, dan is de rol van het menselijk gedrag daarbij van doorslaggevende betekenis.

Een ander voorbeeld tref je aan bij de vertaling van de strategie van een organisatie naar de operationele uitvoering. Hierbij gaat het er om dat de uiteindelijke uitvoering van de werkzaamheden strookt met de uitgestippelde lijnen. Hoe wordt deze vertaalslag gemaakt? Wat mag er verwacht worden van de leidinggevenden en van het personeel? En wat mogen ze van elkaar verwachten?

Het is bij al deze, en de niet vernoemde voorbeelden, erg prettig als je elkaar binnen de organisatie kent. Met wie heb je nu eigenlijk te maken als teamgenoot, leidinggevende of collega’s van andere afdelingen? Waarom handelt die ene persoon nu zoals hij of zij dat doet? Hoe kan ik hem of haar beter begrijpen en kunnen we de effectiviteit van de onderlinge communicatie verbeteren? Met die informatie zou je toch goud in handen kunnen hebben!

Wij beseffen dit belang vanuit onze eigen kennis en ervaring en helpen u daar graag mee. Kijk eens op onze site www.sohuman.nl en u zult zien dat een afspraak snel is gemaakt. Wij staan u in ieder geval graag te woord.

Graag wensen wij u tenslotte het allerbeste voor 2014 toe!

Ed van ‘t Klooster
SoHuman [Inzicht in gedrag en communicatie]

Driving Your Change!

info@sohuman.nl

Ondernemerscoach Sohuman Home