Een van de diensten van SoHuman is het begeleiden van(startende-) ondernemers. Wij helpen deze ondernemers door het maken van een persoonlijke analyse, om van daaruit te werken aan de juiste focus in hun ondernemersplan. De kracht van deze aanpak zit ‘m in het feit dat we ons richten op de kern van de ondernemer: zijn werkelijk ‘drive’. Als deze helder is, ontstaat er een fantastische basis om je keuzes te maken en je te onderscheiden van concurrenten.

De werkelijke ‘drive’ komt voort uit de passie van de ondernemer. Het beschrijft ‘waarom’ hij of zij het doet. Het ‘waarom’ stuurt feitelijk het gedrag aan. Het bepaalt het maken van beslissingen, de controle over beslissingen. Waarom doe je het? Wat is je geloof (‘belief’)? Waarom besta je? Hiermee heeft het ‘waarom’ dus een directe link met je persoonlijke missie. Je handelt dus van binnen naar buiten, vanuit jezelf naar je omgeving, waarmee je je laat sturen door je eigen overtuigingen. Daarom is het belangrijk jezelf te kennen, om van daaruit te kunnen handelen.

Simon Sinek heeft dit heel mooi en veelzeggend weergegeven in zijn ‘Golden Circle’. Grafisch tekent hij drie in elkaar liggende cirkels. Een grote cirkel, daar binnen een middelgrote cirkel en daar weer in een kleine cirkel. De buitenste cirkel beschrijft het ‘wat’: wat doe je of lever je met je bedrijf. De middelste cirkel vertegenwoordigt het ‘hoe’: hoe beschrijft de manier waarop de dienst of het product wordt gemaakt of geleverd, zoals bijvoorbeeld wordt omschreven in de USP van het bedrijf. De binnenste cirkel beschrijft het hierboven beschreven ‘waarom’. De essentie is: het is niet wat je doet en hoe je het doet, maar waarom je het doet.

Mensen kopen je product omdat ze weten waarom je het levert. Ze kunnen zich vereenzelvigen met jou, ze kunnen zich dus ook associëren met jou en je product. Omdat je handelt vanuit je ‘waarom’, bewijst dat hetgeen je doet, ook hetgeen is wat je gelooft.

Martin Luther King was niet succesvol om wat hij wilde bereiken, maar om wat hij geloofde (‘I believe’). Als je aangeeft wat je gelooft, spreek je mensen aan die hetzelfde geloven. Mensen willen meedoen aan wat ze zelf geloven, dus wordt je ook gehoord. Dat is ‘inspireren’. Iedereen doet datgene waar hij zichzelf beter bij voelt.

Wij geloven dan ook dat wij mensen kunnen inspireren door inzicht te geven in hun gedrag, omdat wij vanuit onze ‘drive’ willen helpen en kennis willen delen. Dat is onze ‘waarom’. Dit is ook precies wat de adviseurs van SoHuman drijft. Mensen begeleiden in hun groei!

Ook geïnteresseerd in een persoonlijke analyse en door ons geïnspireerd worden? Een mailtje of telefoontje is genoeg om een afspraak op korte termijn te maken. Van harte welkom!

Ed van ‘t Klooster
SoHuman [inzicht in gedrag en communicatie]

Driving Your Change!